معادن منطقه قره داغ ontent="never">

Your Ads Here 940x140 Pixel - http://mining-engineering.loxtarin.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxtarin.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxtarin.com
?
آخرین مطالب سایت مهندسی معدن

Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxtarin.com
تبلیغات
تبلیغات
سخنی با فراق بال



به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ مخصوص دانشجویاان رشته معدن می باشد که از اینجا به همه آنها سلام عرض می کنم چرا که به آنان کمی کم لطفی شده است. در صورتی موارد مورد نظر شما نبود آن را ارسال کنید تا برای شما ارسال کنم. اگر مطلبی داشتید آن را ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ انتشار یابد تا همه استفاده کنند با تشکر
علیرضا رستگار


موضوعات
لینکدونی
آرشیو ماهانه
آمار سایت
افراد آنلاین :




تماس با ما

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 101
بازدید ماه : 1509
بازدید کل : 43103
تعداد مطالب : 538
تعداد نظرات : 146
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


تبلیغات
Ads

تبلیغات

معادن منطقه قره داغ



معادن منطقه قره داغ

 

معادن:

منطقه قره داغ یا ارسباران به جهت پتانسیل معدنی چشمگیر خود از دیر و باز مورد توجه معدنکاران بوده است. گرچه نمی توان با دقت کافی درباره تاریخ آغاز فعالیتهای معدنی اظهار نظر نمود، ولی شواهد کافی وجود دارد که این فعالیتها در طول قرنها و شاید دهها قرن بطور ناپیوسته ادامه داشته است. گسترش کارهای معدنی باستانی، به جز موارد معدود اسناد و شواهدی درباره تاریخ فعالیت معدنی در آنها وجود ندارد، به وفور در سطح منطقه پراکنده اند.

احتمال زیاد دارد که بعضی از این مراکز قدیمی وزیست مردم، در حقیقت مراکز اسکان پرسنل معدنکار وخانواده های آنها بوده است.

مثلاً وجود قلعه آغجا قلعه یاآغچا قلعه در نزدیکی معدن قدیمی طلاخوی نرود را می توان ذکر کرد بطوریکه آغچا در قدیم در زبان ترکی آذربایجانی به معنی پول وطلا بوده است.

خاطر نشان میشود که آذربایجان ، سواحل ارس ودشت مغان وقره داغ دارای تمدن چند هزار ساله است ؛ بعضی اسامی جغرافیای محلی ومخصوص اسامی آبادی ها، از وجود فعالیت های معدنی باستانی حکایت می نماید برای مثال میتوان گفت که اسامی آبادیهای زایلیک یا زیگلیک بالا وپائین (زاگ+لیک یا زاغ یا زاج که عبارتست از سولفات آلومینیوم وپتاسیم ودر اصطلاح فرهنگی Alum گفته میشود، در طول قرن از این محل استحصال میشده است.

دمیرچی در دو محل (دمیر به معنی آهن)، مسگر، زرگر، زرین کاب و . . . . . مستقیماً از فعالیت های معدنی برای استحصال زاج، آهن، مس وطلا حکایت می کنند .

فعالیت های اکتشافی و معدنی که تاریخ مدون آن در دسترس است از اوایل دوره قاجاریه به ثبت رسیده است.

میرزا صالح تبریزی، معدنچی باشی و سررشته دار در امور معادن محمدشاه و ناصرالدین شاه از 45 معدن مس و آهن و سرب و طلا و قلع و. . . . در قره داغ نام می برد که 16 معدن مس راشامل می شود ؛ ازاین تعداد معادن انگرد، اینجرو، کاروان(محال کلیبر)، زند آباد، مزرعه، قلندری، وقزل تپه، سرلاخلو، مسگر، گودال، دوه دیر تاقی، بالوجه، اجاقکندی، مردانقم ، آستمال، ولیلو، خوینرود و انداب و. . . . در منطقه قره داغ واقع شده است.

آقای الهام نقل می کند که یک امتیاز بهرزه برداری از معادن، در منطقه ای شامل تمام قره داغ، به یک گروه مالی روسی در سالهای آخر قرن نوزدهم داده شده بود و از این دوره کارهای اکتشافاتی وارد مرحله جدید گشته است.

از سال 1283 (1904)با کار آقای اشتاهل پی جوئی چکشی و اکتشاف مقدماتی در منطقه شروع و توسط آقایان بونه، اونتر هوسن، ریبن ، زیگلر، خادم، شازن ادامه پیداکرده است.

سال 1349 شرکت تله متال فرانسه روی کانسار مس مزرعه اکتشاف تفصیلی انجام داد، سال 1356 آقای اطمینان روی کانسار سونگون(کیقال) از طرف دولت وسازمان زمین شناسی کشور مأمور تحقیق و پیجوئی مقدماتی شد که وسعت وگسترش مس و مولیبدن در ناحیه فوق را معین نمود.

در سال 1352 در محدوده ورزقان ـ سونگون ـ بالوجه باروش مرکب ژئوشیمی توسط سازمان زمین شناسی تحقیق ومطالعه شدکه به کشف امکانات بالقوه مس پوفیری گردید.

در سال 1358 مطالعات ژئو فیزیکی در منطقه کیقال ـ بار ملک در شمال غرب اهر توسط سازمان زمین شناسی صورت گرفت که مؤید وجود سولفور فراوان بود؛ در سال 1353 گروه اکتشاف مواد رادیو اکتیو سازمان زمین شناسی موفق به یافتن یک آنومالی اورانیوم در اطراف آبادی ونه آباد شد.

این گروه وگروه اکتشاف آلونیت موفق به کشف ذخائر فلدسپات در ونه آباد وآلونیت به همراه کائولن در ناحیه آبادی زایلیک وناحیه نقدوز شدند.

در سالهای 71ـ 1360 مطالعات تفصیلی آلونیت در شمال اهر توسط سازمان انجام گرفت ونتایج آن در سال 1362 تحت عنوان گزارش کارهای اکتشاف آلونیت ایران منتشر شد.

1357ـ1354 پس از کارهای صحرائی نقشه زمین شناسی چهار گوش اهر ونقشه ژئوفیزیک مغناطیسی هوایی آن توسط سازمان منتشر شد.

در سال 1360 مطالعات جالبی درباره نفلین سینیت جنوب کلیبر و رزگاه توسط سازمان انجام و گزارش شد و ارزش اقتصادی توده نفوذی نفلین سینیتی را در دو گزارش جداگانه بررسی مقدماتی کرده اند.

در سال 1361 نیز گروه ژئوفیزیک سازمان زمین شناسی برای پیگیری زمینی آنومالیهای حاصل از اکتشافات مغناطیسی هوایی به منطقه عزیمت و بیش از سی مورد به شناسایی ماهیت آنومالی ها پرداخت.

در سال 1360 گزارش جالبی از سوی سازمان برنامه و بودجه استان منتشر شد که در آن از ذخائر مس، سرب و روی، مولیبدن، زرنیخ، مواد رادیواکتیو، گوگرد، تالک، مرمر، نمک، گچ، سنگ آهن، آهک،شن وماسه و ذغالسنگ نام برده شده است.

در سال 1371 بمنظور روشن شدن وضعیت پتانسیل دیگر اندیسهای معدنی منطقه قره داغ کار تهیه نقشه زمین شناسی با استفاده از روش ماهواره ای در مقیاس 1:50000 برای کل منطقه و مقیاس 1:20000 برای 500 کیلومتر مربع انجام شد که علاوه بر مناطق شناخته شده قبلی نواحی دیگری را جهت مطالعات بعدی معرفی نموده است.

 

معدن سونگون:

معدن مس ـ سرب و روی سونگون در حدود 73 کیلومتری شمالغرب اهر و 32 کیلومتری شمال ورزقان واقع شده است. بهره برداری از کانسار در سال 1290 آغاز و بطور منقطع تا سال 1320 ادامه داشته است فعالیت بعدی در سال 1337 شروع و تا سال 1351 ادامه داشته و سپس متوقف شده است.

در سال 1353 توسط گروه ژئوشیمی سازمان زمین شناسی نمونه گیری از آبراهه ها صورت گرفت و در سال 58-1356 توسط شرکت صنایع مس و نقشه زمین شناسی 1:1000 منطقه سونگون تهیه و نمونه گیری سطحی نیز انجام شد.

عملیات اکتشافی در منطقه، مجدداً از سال 1368 توسط شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز گردید. طی سالهای 68 و 69 مطالعات ژئوشیمیایی ـ ژئوفیزیکی ـ حفر گمانه ـ تونل اکتشافی ـ تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاسهای مختلف، احداث و بازسازی راههای ارتباطی و تأسیس ساختمانهای اداری و آزمایشگاهی و غیره انجام گرفته و ادامه عملیات اکتشافی همچنان ادامه دارد.

انجام عملیات تفصیلی اکتشاف در معدن مس سونگون تاکنون آن را بعنوان نگینی بر کمربند مس جهان مطرح نموده است. مجری طرح اکتشاف این معدن و معادن اقماری آن، شرکت مجتمع معادن مس سونگون وابسته به وزارت صنایع و معادن می باشد. بر پایه اطلاعات منتشره ذخیره شناخته شده تاکنون با عیار اقتصادی و قابل قبول و متوسط 75/0 درصد تا این مرحله بیش از 440 میلیون تن سنگ معدن مس و 375 گرم مولیبدن در تن برآورد شده است. کانی سازی در این معدن از نوع اسکارن، رگه ای و افشان می باشد. ذخیره فوق در حالی برآورد شده است که هنوز گسترش آن بسوی غرب روشن نیست. با ادامه عملیات حفاری در قسمت غرب معدن و گسترش محدوده به سمت سایر مناطق پتانسیل دار این ذخیره به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و با توجه به عیار فوق، معدن مس سونگون بعنوان دومین ذخیره معدنی مس بعد از کانسار سرچشمه کرمان و یکی از ذخائر بزرگ مس جهان محسوب می شود.

وجود ذخائر اقتصادی مولیبدن و طلا و سایر عناصر کمیاب در آن بر اهمیت استراتژیک آن افزوده است. صد در صد مطالعات حفاریهای اکتشافی بخش سونگون 1 و 2 به اتمام رسیده و منجر به صدور گواهینامه کشف به نام شرکت ملی صنایع مس ایران شده است. عملیات باطله برداری از ابتدای سال 1373 طی یک دوره 3 تا 5 سال بمیزان 50 میلیون تن شروع شده است. هزینه های انجام یافته می تواند نقش بسیار موثری را در محرومیت زدائی منطقه و توسعه و تحول اقتصادی در منطقه و استان ایفا نماید. بر اساس پیش بینی های بعمل آمده ظرفیت اسمی کارخانه سالانه بیش از 250 هزار تن کنسانتره مس عیار حدود 30% خواهد بود و حدود 30 هزار تن نیز کنسانتره مولیبدن بعنوان محصول فرعی تولید خواهد شد.

 

معدن مس مزرعه:

این معدن در 20 کیلومتری شمال اهر، 5 کیلومتری شمال مزرعه واقع گردیده است.

شرکت سهامی کل معادن ایران در سال 1335 عملیات پیجویی و معدنی را در این معدن به عهده گرفته و گواهینامه کشف در تاریخ 1339 به نام همین شرکت صادر شده است. این معدن که در دامنه جنوبی رشته شیور داغ و کنتاکت شمالی با تولیت گرانیتی اهر قرار گرفته است نمونه تیپیکی از معادن نوع اسکارنی است.

بطور کلی عیار تقریبی برای کل معدن 5/1% و ذخیره قطعی آن 300 هزار تن سنگ معدن می باشد، عیار طلا نیز 2/1 گرم در تن و عیار نقره 80/6 گرم در تن است.

در سال 1371 بمنظور احیای این معدن عملیات پاکسازی تونلها انجام شده موافقت شرکت کل معادن جهت واگذاری معدن به شرکت صنایع مس ایران اخذ گردید و در اواخر سال 71 قرارداد خرید و نصب یک کارخانه 300 تنی تغلیظ مس منعقد گردید.

استخراج سنگ معدن به روش زیرزمینی ادامه دارد و با توجه به آماده شدن کارگاههای استخراجی مقدار استخراج به یکصد هزار تن خواهد رسید.

 

معدن مس انگرد:

این معدن به فاصله 3 کیلومتر از روستای انگرد و در شمالشرقی روستای مزبور قرار گرفته است روستای فوق در 36 کیلومتری شمالشرقی اهر است.

بهره برداری از این معدن در تاریخ 1345 شروع گردیده است مواد معدنی درون اسکارنها و در ناحیه کنتاکت که بصورت نامنظمی بین گرانیت از یک سو و شیستهای کربناتی متامورف و آهک از سوی دیگر ایجاد شده است تمرکز یافته است.

پاکت یا عدسیهایی که دارای ارزش اقتصادی هستند درون توده اسکارنی اصلی در امتداد کنتاکت گرانیت یا درون عدسیهای اسکارنی کوچک در داخل گرانیت اصلی تشکیل یافته اند عیار این عدسیهای مینرالیزه مابین 5 الی 15 درصد مس متغیر بوده و ذخیره سنگ معدن هر کدام به دهها تن محدود می شود.

 

معدن مس قره دره:

قره دره یک روستای ییلاقی است که در 17 کیلومتری شمالغرب آستمال درون دره ای قرار گرفته است آثار مینرالیزاسیون در داخل دره ای بطول یک کیلومتر و اغلب در سمت راست دره به چشم می خورد. یک زون آلتره درون گرانیت گولان، با بیش از پنجاه متر عرض که به شدت سیلیسی شده است این دره را قطع می کند.

کانیها اغلب به شکل ورقه ای به ضخامت 1 تا 2 میلیمتر در خود بین رگه های کوارتزی و سنگ میزبان قرار دارند.

یک نمونه از قسمت مینرالیزه زون آلتره گرفته شده است دارای 23% مس و 111 ppm مولیبدنیم نشان داده است.

 

معدن قره چیلر:

منطقه معدني قره چيلر در 6 كيلومتر جنوب گولان و4 كيلومتري شرق پير بولاغ با فاصله كمي از قره دره قرار گرفته است.آثار معدني وكارهاي قديمي در هر دو طرف دره كه امتداد شمالي دارد با فاصله 300 متر از روستاي قره چيلر ودر جنوب غرب آن برونزد دارد

در درزهاي داخل گرانيت در نقاط مختلفي كه قبلاً كار شده است مالاكيت به چشم مي خورد عيار مس در حدود 2% و عيار موليبدنيم تا حدود 2/0% مي باشد.

 

مس آستمال:

اين كانسار از سالها پيش بعنوان يكي از انديسهاي مس ايران مطرح بود و مورد توجه گروههاي مختلف اكتشافي و تحقيقاتي بوده است عملاً تا قبل از سال 71 هيچ اقدام جدي در خصوص اكتشاف اين كانسار صورت نگرفته بود و در سال 72 دو كار يكي در بخش شمالي دره آستمال و ديگري در بخش جنوبي انجام شد و نتايج حاصل از كارهاي زمين شناسي ، ژئوفيزيك، ژئو شيمي و چند حفاري آزمايشي در سال71-72 نشان داد كه عليرغم وجود آلتراسيون گسترده همراه با آنوماليهاي ژئو شيميائي و ژئوفيزيكي عيارمس در ناحيه پائين تر از حد اقتصادي مي باشد.

بنابراين كارهاي اكتشافي در آستمال جهت كنترل بيشتر به سالهاي بعد موكول شده است.

 

سرب و روي:

علاوه بر معادن سونگون و مناطق منيراليزه زرینكاب , بارملك و مردانقم كه كانيهاي سرب و روي همراه با مس در آنها تشكيل يافته است معدن جويبند نيز همچنان متروكه است.

 

معدن جويبند:

اين معدن در 20 كيلومتري شمالغرب اهر واقع گرديده است معدن جويبند در تاريخ 1340به منظور بهره برداري سنگ معدن سرب ،روي و آهن به شركت آذركان واگذار شده است .اين كانيها بطور اعم شكافها و درزهاي موجود گرانيت بازون كنتاكت راكه در امتداد گسل اصلي با امتداد تقيريبي شمالي و جنوبي است پر كرده اند. مطالعات انجام يافته در اين معدن وجود كانه راديو اكتيو پيچبلند را در داخل رگه هاي روي دار نشان داده است.

 

سنگ آهن

به منظور تأمين نيازهاي استان به سنگ آهن از جمله صنايع سيمان و غيره اين ماده معدني در مناطقي از استان از جمله كوه قندران باشي كليبر و منطقه زگليك اهر مورد پيجويي و اكتشاف مقدماتي قرار گرفته و نتايج مثبتي مخصوصاً در مناطق زگليك اهر(اين معدن در حال حاضر بهره برداري مي گردد)و جويبند اهر حاصل گرديده است وجود حفاريهاي قديمي در نقاط متعددي از استان از جمله كوههاي كليبر و آثار گدازه آهن حكايت از فعاليتهاي گذشته در اين زمينه است.

 

كوه قندران باشي:

كوه قندران باشي در جنوب غرب كليبر قرار گرفته است. پيجوئي و عمليات اكتشافي انجام يافته در اين منطقه شامل تهيه نقشه 1:20000 مساحتي معادل 56 كيلومتر مربع وحفر ترانشه و نمونه برداري بوده كه آناليز نمونه هاي گرفته شده حداكثر اكسيد آهن را 87/89% و حداقل آن را 45/11% نشان داده است در اين منطقه در سه نقطه به كانسار آهن برخورد شده كه همگي در مرز بين نفوذي هاي اليگوسن و آهكهاي كرتاسه واقع گرديده اند. بعلت عدم اطلاعات كافي از شكل عدسيهاي سنگ آهن در عمق تعيين ذخيره امكانپذير نبوده است.

 

سنگ آهن منطقه جويبند :

اين معدن در 14 كيلومتري شمالغرب شهرستان اهر واقع شده است سابقه فعاليت

معدن به سال 1361 مي رسد در سالهاي 69 ـ 68 عمليات پيجوئي و اكتشاف روي كانسار آ هن انجام گرفته و در اين عمليات چهار فقره عمليات حفر ترانشه و نمونه برداري انجام گرفته است.

ذخيره معدن در چهار بلوك مجزا تمركز يافته و مجموعه آن بالغ بر 600000 تن برآورد شده است.اكنون نيز احتمالاً شركت آذر كان با پرداخت هزينه هاي اكتشافي و تهيه دفترچه معدن بهره برداري از آن راشروع نموده است.

 

معدن سنگ آهن زگليك:

اين معدن در فاصله 8 كيلومتري شمال اهر قراردارد موافقت نامه اصولي اكتشاف ذخائر آهن منطقه در سال 66 بنام شركت منطقه اي معادن آذربايجان صادر و شركت مذبور پس از انجام عمليات اكتشافي لازم موفق بر اخذ گواهينامه كشف در سال1370 شده است و بهره برداري معدن به شركت تعاوني منطقه معادن آذربايجان واگذار شده است. برونزدهاي سنگ آهن در 5 نقطه جداگانه به رنگهاي زرد ـ زرد آجري و قهوه اي نمايان مي باشد و اكثراً همراه با برشهاي آتشفشاني مي باشند.

زونهاي آلتره شامل زونهاي كائولينيزه ـ آلونيتيزه ـ سيلسیتيزه اكسيد آهن ميباشد طبق آزمايشات انجام شده كاني عمده معدن گوتيت ميباشد. عيار متوسط آن حدود 63% و در بعضي نقاط به بيش از 75% نيز مي رسد. ذخيره قطعي معدن حدود 600000تن و احتمال آن بيش از 2 ميليون تن برآورد شده است. بهره برداري معدن از تاريخ 6/7/71 به مدت6 سال بااستخراج ساليانه 50000 تن به شركت تعاوني منطقه اي آذربايجان واگذار شده و آهن مورد نياز كارخانه سيمان صوفيان را تأمين مي كند.

 

نفلين سينيت :

نفلين سينيت بعلت ارزش فوق العاده كه در صنعت دارد در صنايع

(آلومينيوم، شيشه، سراميك، پلاستيك، كائوچوسازي و تهيه پشم شيشه معدني، كود شيميايي و نيز در دفن مواد راديواكتيو و ... ) در اكثر كشورهاي دنيا مورد توجه فراوان قرار گرفته است سنگ مزبور از يك طرف در كشورهايي كه فاقد ذخائر غني بوكسيت هستند بعنوان منبعي مهم جهت توليد آلومينا و از طرف ديگر در كشورهايي كه كه از لحاظ منابع بوكسيت مشكل ندارند، به دليل مقادير آلكالي در صنعت شيشه و سراميك كاربرد فراوان دارد.

در كشورهاي بلوك شرق سابق بخصوص اتحاد جماهير شوروي سابق در سالهاي قبل از جنگ دوم جهاني نفلين(رگه هاي نفلين آپاتيتي) در ايالت شمالغربي در درجه نخست، بعنوان منبع تهيه فسفات و در درجه دوم بعنوان منبع تأمين آلومينيوم مورد استفقاده قرار مي گرفت .ليكن بعد از جنگ، علي رغم كشف منابع قابل توجه بوكسيت در اين كشور، نفلين سينيت بعنوان يكي از منابع تهيه آلومينيوم نقشي اساسي برعهده دارد آنگونه كه مقدار زيادي از آلومينيوم مورد احتياج كارخانه ها از منابع نفلين سينيت واقع در سيبري تأمين مي گردد.

در كشورهاي بلوك غرب بخصوص كانادا، نروژ، سوئد وآمريكا از اين سنگها غالباً در صنعت شيشه وسراميك استفاده مي شود در حاليكه كانادا ونروژ اقدام به صدور آن نيز مي نمايد، در كشور ايران نيز، با توجه به رشد صنعت واحتياج مبرمي كه به آلومينيوم احساس مي گردد ونيز به دليل عدم كشف ذخيره قابل توجه از بوكسيت از چنين ذخايري مي توان تا حدود زيادي در جهت رفع اين كمبود وقطع وابستگيهاي ناشي از آن استفاده نمود.

 

نفلين سينيت آذربايجان:

استان آذربايجان شرقي ازنظر وجود توده هاي متعدد نفلین سینیتی بعنوان ماده اوليه صنايع آلومينيوم، شيشه، سراميك وكربناتهاي سديم وپتاسيم وتوليد كود شيميايي (پتاس ــ فسفات) كه عمدتاً وارداتي هستند موقعيت ممتاز ومنحصر بفرد دارد.

توده هاي نفلين سينيتي سراب ـ كليبر تنها منابع موجود شناخته شده در كشور مي باشند ذخاير گزارش شده توسط مجريان طرح ارقام بالاي 30ميليارد تن با عيار قابل قبول 21 تا24 درصد آلومينا را نشان مي دهد.مراحل اكتشافي ذخاير فوق تكميل وگواهينامه هاي كشف مربوطه صادر گرديده است. با عنايت به عدم وجود ذخاير قابل توجه بوكسيت در كشور ووجود موا نعي در تهيه آلومينا از آلونيت و نيز كاربردهاي متعدد وروز افزون نفلين سينيت ميتوان ذخائر عظيم اين ماده در آذربايجانشرقي را بررسي ومورد توجه قرار داد. نفلين سينيت بزگوش در 15 كيلومتري جنوب سراب واقع گرديده و مساحتي حدود 21 كيلومتر مربع را پوشانده است ميزان آلومينا 20 تا 23% است.

نفلين سينيت كليبر با وسعت قريب به 70 كيلومتر مربع در كوه سايگرام داغ (سهرمه) در مجاورت شهرستان كليبر در قله اين توده نفوذي قلعه اي قديمي و مشهور بابك خرمدين قراردارد گسترده است نتايج آزمايش يك نمونه بشرح ذيل است:

 

Mgo

1.37%

Cao

4.18%

Tio2

0.43%

FeO

2.2%

Fe2o3

2.43%

Al2o3

19.26%

Sio2

55.51%

Total

100.25

H2o+

1.25%

Mno

0.15%

K2o

7.95%

Na2o

5.3%

علاوه بر ذخاير يادشده در منطقه رزگاه واقع در 15 كيلومتري شرق مهربان ذخاير با ارزشي از نفلين سينيت وجود دارد.طي مطالعاتي ذخاير بزگوش به دليل دارا نبودن پارامترهاي لازم در مقايسه با دو منطقه ديگر كنار گذاشته شده است.

هم اينك اين معادن آماده اجراي پروژه هاي تجهيز، استخراج، احداث كارخانجات تغليظ وذوب مي باشد احداث كارخانجات توليد آلومينا مربوط به اين نوع سنگ معدن به ظرفيت توليدي 200 هزارتن آلومينا به هزينه اي معادل 600 ميليون دلار نياز دارد.

نفلين سينيت بصورت خام ماده اوليه صنايع شيشه و سراميك مورد مصرف بوده و قابل صدور به كشور هاي غربي از جمله دانمارك، هلند ، آلمان ، فرانسه وانگليس مي باشد لازم به ذكر است كه سيمان حاصل از باطله كارخانه آلومينا واحدي بسيار سود آور بوده وقيمت سيمان توليدي حدود 40% كمتر از قيمت سيمانهاي مشابه خواهد بود.طرح وبررسي توليد آلومينا از نفلين سينيتهاي آذربايجان از سال 1368 شروع وتاكنون 12ميليارد ريال هزينه شده است .مطالعات وتهيه نقشه جات مربوط به كارخانجات در كشور روسيه انجام يافته ومحل استقرار كارخانجات در سفر اخير معاونت محترم معدني و فرآوري مورد تأئيد قرار گرفت ومقرر گرديده از سال 1374 طرح پايلوت كارخانه در جوار معادن آهك شرامين آذرشهر به مرحله اجرا در آيد.

با توجه به هزينه هاي موردنياز واحد توليد آلومينا بدون در نظر گرفتن سود آوري واحد كارخانه توليد سيمان بر حسب امكانات وقيمتهاي صادراتي محصولات جنبي وهمچنين قيمتهاي فروش محصولات در داخل كشور هزينه هاي ريالي وارزي انجام شده ظرف 4الي 8 سال قابل بازگشت مي باشد كه نشان دهنده اقتصادي بودن پروژه بخصوص با توجه به زير بنائي بودن اين صنعت است در صورت احداث كارخانه توليد آلومينا به ظرفيت 200 هزار تن در سال براساس نتايج كانه آرائي وتركيب شيميايي نفلين سينيتهاي منطقه ميتوان حدود 150 هزار تن كربنات پتاسيم ــ 50 هزار تن آپاتيت براي كود فسفاته وبيش از 2 ميليون تن سيمان پرتلند توليد نمايد


پونیشا :: نیروی کار مجازی این صفحه را به اشتراک بگذارید به وبلاگ مهندسی معدن خوش آمدید***برای حمایت از وبلاگ بر روی بنرهای تبلیغاتی که زیر دیکشنری قرار دارد کلیک کنید***شماره تماس:09179343395***برای محبوب کردن ما بر روی آلسکا و گوگل+1 کلیک کنید***با تشکر از انتخاب شما

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









برچسب ها : <-TagName->,

نویسنده : علیرضا رستگار | پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, ساعت 19:26 | | بازدید []
تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات متنی
پیوند روزانه
می توانید از طریق مسنجر یاهو و یا پست الکترونیک با مدیران http://mining-engineering.loxtarin.com ارتباط برقرار نمائید
برای اینکه بتوانید از کلیه اخبار سایت و پست های ارسال? http://mining-engineering.loxtarin.com اطلاع پیدا نمائید؛ کافی است تا بـــا وارد کردن پست الکترونیک خود در کادر زیر، عضو خبرنامه شوید